Presentatie

Ik ben hier vanavond niet persé om te winnen...
ik ben hier om samen met u mijn idee te realiseren.

Het idee:

    Een fysiek verkooppunt voor Soester kunstenaars met als doel: een brug slaan tussen kunstenaars en bewoners in de Soester gemeenschap.

De doelstellingen:

    • Het realiseren van een laagdrempelig, fysiek verkooppunt voor werk van Soester kunstenaars.
    • Zowel jong als oud in de gemeente Soest op een toegankelijke manier kennis laten maken met diverse soorten, regelmatig wisselende kunst én duurzaam design.
    • Hierdoor kunnen we het imago van Soest, dat van oudsher bekend staat als kunstenaarsdorp, positief versterken.
    • Het toerisme en de recreatie in Soest kan op deze manier positief beïnvloed worden.

Waarom een fysiek verkooppunt?

    Kunst is een product dat beleefd moet worden en is dus minder geschikt voor online-promotie. Met je zintuigen moet je de kunst ondergaan. Kunst moet je zien, voelen, ruiken en er eventueel omheen kunnen lopen. Je moet er door 'geraakt' worden. Daarom een fysiek verkooppunt.

Waarom zou 'Soest' voor mijn idee kiezen?

    • In Soest is nog geen bestaand verkooppunt voor kunstenaars uit de eigen gemeente.
    • Met het fysiek verkooppunt brengen we kunstenaars, bewoners en bezoekers in Soest samen.
    • Een ideaal vertrekpunt voor nieuwe Soester samenwerkingen.

De voordelen voor Soest

    De realisatie van een fysiek verkooppunt levert een win-win situatie op voor kunstenaars, kopers, geïnteresseerden en ondernemingen in Soest.
    Welke voordelen?
    • Een nieuwe vorm van ondernemen in Soest.
    • Een vaste verkoopplek voor Soester kunstenaars. Geïnteresseerden kunnen spontaan binnenlopen (er is geen 'gepland' bezoek nodig aan atelier of huis) zodoende kunnen de kunstenaars de gewonnen tijd gebruiken voor hun creatieve proces en/of dagelijks werk. Ik help ze met het promoten en verkopen van hun werk, vaak niet de eerste prioriteit van een creatief persoon.
    • Bezoekers krijgen de mogelijkheid om op laagdrempelige wijze met kunst in aanraking te komen én dit te kopen.
    • Het verkooppunt kan, zeker in het geval van een pop-upwinkel, bijdragen aan vermindering van de leegstand in het winkelgebied.
    • Extra en nieuw publiek dat een creatieve interesse heeft komt in de winkelstraat. Dat biedt mogelijkheden voor nieuwe en relevante activiteiten zoals workshops en lezingen door kunstenaars, knutselmiddagen en het verstrekken van informatie over cultureel en toeristisch Soest. Een mooi alternatief voor de verdwenen VVV.
    • Het fysieke verkooppunt werkt imagoversterkend voor 'hét kunstenaarsdorp' Soest.
    • Nieuwe samenwerkingen tussen verschillende Soester partijen bieden nieuwe mogelijkheden. Denk maar aan de inrichting, meubels, makelaar, toerisme, Soester koffie, gebak van de Amerpoort of (u kunt straks kennis met ze maken) Bak & Bep!
    • Een succesvol verkooppunt zal zorgen voor extra werkgelegenheid. Denk hierbij aan vervoer, kinderopvang en verkoop. Ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De uitvoerbaarheid:

    • De inkomsten komen uit:
    - Verhuur van exporuimte.
    - Kunstenaars huren voor de duur van een eigen gekozen periode per vierkante meter, stellingkast of tafel.
    - Wisselen van werk kan continue.
    • Het stimuleren van de laagdrempeligheid door:
    - Kunstenaars te vragen (ten minste gedeeltelijk) betaalbare en/of doelgerichte kunst voor bijvoorbeeld feestdagen of acties te leveren.
    - Een locatie te betrekken op een plek waar veel mensen komen.
    - En website en social media veelvuldig in te zetten.
    • Medefinanciering door passende nevenactiviteiten zoals:
    - Kleine horeca.
    - Knutselen.
    - Activiteiten voor het winkelend publiek bij feestdagen zoals Moederdag.
    - Het laten inlijsten van kunst.
    - Intermediair zijn tussen koper en kunstenaar.
    • Verkoop van klein grafisch werk. Bijvoorbeeld het creëren van je eigen verjaardagskaarten of uitnodigingen die door ons gemaakt kunnen worden.
    • Verhuur van kunst en het inrichten van tijdelijke expo’s voor bijvoorbeeld een bedrijfsfeest of -bijeenkomst.
    • Sponsoring door bedrijven, waarbij kunstuitleen als tegendienst wordt aangeboden.
    • Kunst vervaardigen in opdracht. Denk bijvoorbeeld aan kunst als kerst- of eindejaarsgeschenk.
    • De huurprijs kan wellicht gedrukt worden door, in het geval van een pop-upwinkel, leegstand tegen te gaan.
    • Verkoop van de inrichting, het duurzaam design, zoals tafels en kasten van bijvoorbeeld Chris Rodenburg, Tafel Peter e.a.
    • Onderzoek doen naar fondsen die dit plan willen waarderen.

De structuren waarin we dit plan kunnen realiseren:
Hierbij baseren wij ons op voorbeelden uit binnen- en buitenland

    • 'Winkel in winkel' (al dan niet op een pop-up plek), waar de kunstenaars hun werk op een laagdrempelige manier, tijdelijk kunnen aanbieden. De kunstenaars hebben geen personeel nodig. Zij huren vierkante meters of betalen commissie. Wij zorgen voor organisatie, reclame, acties en promotie. Voorbeelden waarbij dit concept succesvol is:
    - Nijhof Baarn;
    - KEET in Rotterdam;
    - COOP store in Antwerpen.
    • Een winkel waarbij de kunstenaars in coöperatieve vorm samenwerken. Iedereen denkt en helpt mee. Denk daarbij aan: verkoop, acties, social media e.d.
    Voorbeeld:
    - Hypo Kunstsuper in Delft;
    - Kunstwinkel in Den Bosch.
    • Het verkooppunt kan gecombineerd worden met atelierverhuur, door bijvoorbeeld de gemeente Soest.
    • Een permanente ruimte gebruiken in een bestaande organisatie (winkel, museum, gemeentehuis).
    • Samenwerking met:
    - Het CultuurPlatform;
    - Toeristisch Platform Soest;
    - De Soester horeca.
    • Samenwerking met een (Kunst)opleiding. Bijvoorbeeld met Scholen in de Kunst.
    - Een voorbeeld daarvan is Unit in Nijmegen.
    • I.c.m. ‘Tweedekans’ kunst. Iedereen mag, via ballotage, kunst inbrengen. De franchiseformule van kunstkringloopwinkels is daar een mooi voorbeeld van.

Dank
Ook na de gesprekken die ik al heb mogen voeren met het Herman van Veen Arts Center, Hazart, Trees Nelissen, Bert Smit en vele anderen is er nog veel werk aan 'deze winkel'.

Ik hoop dat er vanavond mensen in de zaal zijn die mij met hun expertise kunnen helpen. Het hoeft niet persé 'mijn' winkel te zijn, ...als hij er maar komt!

Kunt u mij helpen n.a.v. het lezen van deze presentatie, neemt u dan contact met ons op.